Minden az online tartalmak jogi hátteréről

WebJog

WebJog

Honlap, webáruház kommentek – ki felel értük?

2016. április 11. - WebJogász

Sok internetes szolgáltató portálján elérhető a kommentelés, fórumozás lehetősége a portált olvasó, általában regisztrált felhasználók számára, hogy véleményüket kifejtsék akár a portállal, akár a szolgáltatásokkal kapcsolatban. Bármilyen webáruház vagy online szolgáltató legyen is, az azon keresztül értékesített szolgáltatásokkal, termékekkel kapcsolatban a vásárlóknak, érdeklődőknek van véleményük, amelyet kérve, kéretlenül megosztanak vagy a nyilvánossággal, vagy a szintén regisztrált látogatók körével.

Jogsértő kommentelők?

A fórumok, kommentek írására általában regisztrált felhasználók jogosultak, míg azok olvasására leggyakrabban nem regisztrált látogatók is. Vannak azonban olyan kommentelők,  fórumozók, akik nem kímélik harmadik felek termékeit, szolgáltatásait, és az erős kritika megfogalmazásán túl olyan gondolatokat tesznek közzé, amelyek sérthetik mások üzleti reputációját, jóhírét, vagy sérthetik mások szerzői jogait szerzői jog által védett tartalmak kommentekben történő közzétételével. A webáruház, online szolgáltató védtelen ezekkel a felhasználó által generált jogsértő tartalmakkal szemben, ugyanis általában sem erőforrás, sem pedig szándék nincs arra, hogy azokat egyenként előzetesen vagy akár utólagosan ellenőrizze, letiltsa, korlátozza.

_kis.jpg 

Az ilyen jogsértő tartalmakról a szolgáltatók általában már csak azt követően szereznek tudomást, amikor megtörtént a baj, és a webáruház vagy online szolgáltató fórumában, portálján, kommentjei között megjelenik a széles nyilvánosság előtt a jogsértő tartalom és a sértett fél a szolgáltatóhoz fordul jogorvoslatért. Ennek az oka az, hogy a kommentek, fórumok világában szinte mindenki álnéven posztol, oszt meg információkat, amely alapján nem azonosítható a sértett fél számára a tényleges jogsértő személye, a szolgáltató viszont ismert, elérhetőségei a portálon elérhetők, ráadásul valószínűleg nagyobb eséllyel lehet tőle jelentősebb összeget kérni kártérítés gyanánt, mint egy ismeretlen magánszemélytől. Így kézenfekvőnek tűnik a jogaiban sértett félnek, hogy nem ered a magánszemély tartalomgeneráló nyomába, hanem egyből a szolgáltató ajtaján kopogtat jogorvoslatért.

Felelhet a szolgáltató ezekért a jogsértő tartalmakért?

Ez a kérdés az elmúlt időszakban elsősorban a nagy hírportálokat izgatta, mivel a Kúria, majd azt követően az Alkotmánybíróság is kimondta egy 2014-es ügyben, hogy az online szolgáltató felel az ilyen jogsértő kommentekért a sérelmet szenvedett személlyel szemben. Indokolásként mindkét bíróság kifejtette, hogy a kommentek nem minősülnek szerkesztett tartalomnak és magánjellegű közlésnek sem, azok magánvéleményt megfogalmazó nyilvános kommunikációnak tekintendők.  Az ilyen lehetőséget ellenőrzés nélkül biztosító szolgáltatónak azonban számolnia kell azzal a lehetőséggel, hogy a kommentek között jogsértő tartalom is szerepelni fog. A Kúria és az Alkotmánybíróság határozatában azt is kimondta, hogy a kommentek moderálása, ellenőrzése nem mentesíti a szolgáltatót a jogsértésért való felelősség alól, az online szolgáltatók felelőssége objektív, nem múlik azon, hogy a szolgáltató tett-e bármit a jogsértő komment nyilvánosságra hozatalának megakadályozására vagy sem.

A fenti döntések alapján bármilyen webáruház, online szolgáltató könnyen jutott olyan döntésre, hogy a kommentelési, fórumozási lehetőséget megszünteti a portálon, és minimalizálja a lehetőségét a felelősségre vonásnak. A kommentek azonban hasznosak, visszajelzést adnak a szolgáltatónak, legyen az akár jó vagy rossz vélemény, és hozzájárulnak a szolgáltatás további fejlesztéséhez, amely komoly érv a lehetőség biztosítása mellett.

A szolgáltató felelőssége egy jó szabályzattal jó eséllyel kivédhető

A strassbourgi bíróság a fenti határozatokkal kapcsolatban idén februárban kiadott döntésében meghatározta azokat a feltételeket, amelyek teljesülése esetén a webáruház, online szolgáltató nem tehető felelőssé a jogsértő kommentekért. Ezek a feltételek az alábbiak:

  1. a portálon van egy olyan bárki által elérhető és olvasható szabályzat, amely kizárja a szolgáltató felelősségét az ilyen jogsértő tartalmakért és előírja, hogy azokért a kommentek írói, közzétevői felelnek;
  2. a portálnak, a szolgáltatónak van egy általános eljárási rendszere, módszere a sértő kommentek közlésének megelőzésére vagy azok eltávolítására, amelynek keretében bárki tudja jelezni a jogsértő tartalmat és kérheti annak eltávolítását;
  3. a szabályzat általában is tiltja a jogsértő kommentek, tartalmak közlését;
  4. van egy moderátor, aki legalább részben követi a kommenteket és akár saját döntése alapján is eltávolíthatja a jogsértő hozzászólásokat a portálról;
  5. a szolgáltató, ha észlelte a jogsértő kommentet, azt azonnal eltávolítja a portálról és megfelelő szankciókat határoz meg szabályzatában a kommentelési szabályokat megsértő felhasználókkal szemben.


A fenti öt feltétel egy megfelelő szabályzattal, általános szerződési feltétellel vagy moderálási alapelvek lefektetésével teljesíthető, és a jogsértő kommentekért való szolgáltatói felelősség így jelentősen csökkenthető. Nem kell tehát lemondani a vélemények megismeréséről, kis odafigyeléssel biztonságossá tehető a kommentelés a portálon. Mindenképp javasolt azonban hozzáértő internetjogi szakértő igénybe vétele a szabályzat megfogalmazásában, hiszen nagymértékben azon múlik, hogy a szolgáltatót egy esetleges jogsértő tartalomért a bíróság felelősnek találja-e vagy sem.

Ha kérdése merülne fel a fenti témával kapcsolatban, vagy más, internetjoggal kapcsolatos kérdése, problémája van, vegye fel a kapcsolatot velünk!

A bejegyzés trackback címe:

https://webjog.blog.hu/api/trackback/id/tr38565662

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

szikjáró 2016.04.13. 09:05:17

A gyártó, forgalmazó félti a jó hírét.
Ám ha a termék minősíthetetlen, a support szintén, vagy nincs is, a kiszállítás szervezése döcögős, a garancia-ügyintézés vélhetően szándékoltan nehezített, stb.
akkor ne is TARTSON IGÉNYT semmiféle jó hírnévre. Hírhedtséget, na azt kaphat.
süti beállítások módosítása